Tak zněl byl název úterní přednášky Honzy Korbela na téma UX (User Experience), kterou jsem navštívil na FI MUNI.


V předmětu Seminář webdesignu mají přednášky různí lidé, kteří se kolem webdesignu pohybují a je možné s nimi diskutovat (příští úterý bude přednášet David Grudl, autor frameworku Nette).

Web aplikace vs. "krabicový" software

Na začátku prezentace Honza shrnul rozdíly mezi krabicovým softwarem a webovými aplikacemi, jejichž výhody zvlášť vypíchl. Několik věcí, keré jsem si k rozdílům poznamenal jsou:

Krabicová verze

  • pravidlo 80/20 (funkce, které program obsahuje a uživatel využívá - každý využívá jiných 20%),
  • problém rychle změnit nějakou funkci (každý uživatel může mít jinou verzi programu).

Web aplikace

  • všichni používají stejnou verzi aplikace,
  • změny v aplikaci jsou okamžité.

Obecně lze říct, že tvorbu web aplikace můžeme přizpůsobit pro "malou skupinu lidí, které nabídnu přesně cílenou sadu funkcí".

UX (čti User experience)

Termín User experience se česky překládá jako Dojem uživatele. Zahrnuje v sobě jednak použitelnost aplikace, či i to, jaký support autor uživtelům poskytuje.

Co jsem si z prezentace odnesl

Obsahem přednášky bylo něco trochu jiného, než jsem si pod názvem představoval, přesto jsem si z ní odnesl několik zajímavých myšlenek.

Motivace

Proto, aby vývoj probíhal úspěšně, je hodně důležitá motivace. Nejlépe, když mnou vyvíjená aplikace

  • přinese nějaký užitek přímo mně,
  • současně, při tvorbě aplikace, kterou potřebuji a budu sám využívat, je velká šance, že u jejího vývoje vydržím. Právě proto, že ji vyvíjím i pro sebe (prolíná se zde role uživatel a vývojář).

První verze

Důležité je taky správně odhadnout, jaké funkce jsou nutné pro první spuštění aplikace, aby byla použitelná a uživatelé ji mohli začít používat (a tím i testovat). Je tedy třeba rozhodnout

  • co bude první verze, kterou vypustíme a zejména, které funkce jsou životně důležité pro první spuštění => hledání minima funkcí.

Poznámka na konec

Honza se zmínil také o tzv. levelování (znáte např. z RPG her.. :)) jako o iracionálních třešničkách zvyšujících úspěšnost/olíbenost aplikace - příkladem může být iPhonová Foursquare.

Dejte uživateli možnost získávat různé odměny (levely, hvězdičky, hodnosti.. jakkoli si to pojmenujete) a zjistíte, že vám vzrostla oblíbenost aplikace... přestože odměny nemají žádný praktický dopad na její funkčnost :)

Lídé si prostě rádi hrají :)